Stop met praten over je verzuim

Ik hoor ze wekelijks voorbij komen. Alsof men er trots op is ze uit het hoofd te kennen; verzuimcijfers.
Eerlijk gezegd interesseren die losse getallen mij niet. Want trots zijn op een dalend cijfer na een griepgolf is hetzelfde als blij zijn dat de vaatwasser de afwas voor je heeft gedaan.
Waar ik wel benieuwd naar ben is de trend achter de cijfers. Zit er een lijn in en belangrijker nog, kun je deze ook duiden? Denk aan ‘vanaf die periode zijn we onze leidinggevenden gaan trainen’ of ‘vanaf hier hebben we ook preventieve interventies ingezet’?
En hoe wordt verzuim besproken tijdens een MT-meeting? Is dat simpelweg het laatste verzuimpercentage met een eenzijdige onderbouwing vanuit het laatste nieuws? Of is het een update van de gekozen strategie, waarvan iedereen overtuigd is dat het een verzuimpercentage oplevert dat bij jouw organisatie en deze tijd past.
Want het eerlijke verhaal is ook: verzuim is altijd relatief. Er zullen altijd minder fysieke klachten zijn binnen een consultancy-omgeving dan binnen een bouwbedrijf. En de zorg zal altijd één van de koplopers binnen het verzuim blijven.
Verzuim vraagt dus niet om cijfers. Het vraagt om een strategie. Een koers die op meerdere momenten ingezet kan worden en structureel bijdraagt aan het in balans houden van jouw medewerkers. Waarmee je een bedrijf wordt dat goed voor haar medewerkers zorgt, waar je trots op bent!
Zonder wetgeving, bedrijfsarts of protocol. Met passie, visie en een helder plan. Het kan!

Geschreven door:

Hoe Intelligent Bewegen voor jou gaat werken?

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant