Directeur David Antes: ‘Herstel kan veel sneller’

Psychische klachten vormen een steeds grotere uitdaging. Medewerkers hebben moeite om werk en privé in balans te houden, terwijl bedrijven zich zorgen maken over het mentale welzijn en de bezetting op de werkvloer. De oplossing wordt vaak in dezelfde hoek gezocht, terwijl het veel sneller kan. SPAT-directeur David Antes helpt directeuren en HR-professionals om hier op een andere manier naar te kijken.
Hoe alarmerend de cijfers over psychisch verzuim ook zijn, het bedrijfsleven zit vaak nog vast in oude ideeën. “Leidinggevenden hebben zich er vaak bij neergelegd dat medewerkers uitvallen”, vertelt David. “Zij worden dan doorgestuurd naar de bedrijfsarts, die met hen in gesprek gaat of doorverwijst naar een psycholoog. In Nederland houden we heel erg van argumenteren en losse we onze problemen graag op in ons hoofd. Maar er zijn meer wegen die leiden naar een oplossing.”
David richtte eerder een sportbureau op en merkte daar hoe bewegen een enorme impact had op het mentale welzijn van de deelnemers. “Ook bij mensen die niet zo sportief zijn”, voegt hij toe. “Daar wilde ik meer over weten en zo kwam Intelligent Bewegen op mijn pad. Wat Fabio daarin beschreef, was precies wat ik dagelijks zag gebeuren. Het was alsof hij een ondertiteling gaf bij de effecten van beweging op onze mentale gezondheid. Daar werd ik heel blij van.”

‘Pionieren past bij me’

Toen Fabio in 2023 een compagnon zocht om mee door te groeien, hoefde David niet lang na te denken. “Na tien minuten wisten we eigenlijk al dat het goed zat. De eerste grote stap was om ons meer te focussen op één-op-één trajecten, omdat we ons daar echt in onderscheiden. Die zijn inmiddels verdubbeld. Toch moet bij bedrijven vaak nog het besef groeien hoe effectief zo’n traject is. We verkorten verzuim er niet alleen mee, maar weten het in de meeste gevallen zelfs te voorkomen. Wat dat betreft voelen we ons vaak nog een roepende in de woestijn. Maar dat pionieren past wel bij me, het is wie ik ben.”
Trajecten van SPAT werken via lichaamsgerichte oefeningen, die deelnemers confronteren met hun eigen primaire gedrag. Thema’s als grenzen stellen, keuzes maken en perfectionisme komen daarbij snel naar de oppervlakte. “Tegenwoordig zijn er heel veel soorten coaches, zoals loopbaancoaches of burn-out coaches”, vertelt David. “Terwijl het onder de streep altijd over gedrag gaat. Hoe ga jij om met veranderingen op het werk, een scheiding of de zorg voor je zieke moeder? Daar zit primair gedrag onder, de reactie die je het eerste laat zien. Zelf ga ik bijvoorbeeld nog harder rennen als ik het druk heb. Meestal lukt het dan ook, maar het is niet zo goed voor mezelf. Die primaire reactie kun je denk ik niet veranderen, maar je kunt je er wel bewust van worden en een andere keuze maken.”

Nieuwe wereld geopend

Die aanpak slaat aan. Meestal weten de trajecten van SPAT Verandert een langdurige ziekmelding te voorkomen. Medewerkers die wel zijn uitgevallen, keren gemiddeld twee maanden eerder terug naar hun werk. “Natuurlijk verschilt dat per persoon”, voegt David toe. “Iedereen is anders. Maar in onze evaluaties zien we hele positieve resultaten. Deelnemers kunnen hun grenzen beter bewaken, maken slimmere keuzes en hebben een veel positiever zelfbeeld. Je opent er echt een nieuwe wereld mee, dat vind ik gaaf om te zien.”
Het gaat daarnaast om meer dan alleen een geslaagd traject, vertelt David. “Samen met onze samenwerkingspartners zoeken we naar manieren om nog intensiever op te trekken. Doordat we zoveel medewerkers in onze trajecten voorbij zien komen, kunnen we ook benoemen welke thema’s ons opvallen. Bijvoorbeeld als er onrust is over de wisselingen in het management, of wanneer er een reorganisatie plaatsvindt. Dat zijn dingen die we teruggeven aan leidinggevenden om ze verder te helpen in de ondersteuning van hun teams.”
“Wij zijn nog lang niet klaar”, zegt David samenvattend. “Er is nog heel veel te winnen. Ik wil HR-managers en directeuren vooral uitdagen om het initiatief weer terug te pakken. Om een nieuwe route te kiezen. Op je stoel zitten wachten omdat je medewerker op een wachtlijst staat, is het slechtste wat je kunt doen. Kijk wat er nog meer is. En of dat nou met SPAT is of iets anders, dat maakt me niet uit. Maar zorg vooral goed voor je personeel en weet dat er een wereld vol mogelijkheden open ligt om te ontdekken. Daar helpen we je graag bij.”

Geschreven door:

Neem contact op

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant